آمار

843424
امروزامروز89
دیروزدیروز1178
این هفتهاین هفته1229
این ماهاین ماه23246
تا کنونتا کنون843424
آی پی شما54.224.2.186


عکاسی صنعتی و تفاوت آن با عکاسی تبلیغاتی

عکاسی صنعتی و تفاوت آن با عکاسی تبلیغاتی

شاید تعاریف بسیاری در خصوص عکاسی صنعتی و تبلیغاتی در سایتها و کتاب های گوناگون ارائه شده باشد و میتوان گفت که بیشتر آنها تعاریف درستی ارائه کرده اند ولی نکته قابل توجه این است که در میان کارفرمایان و مشتریانی که قصد دادن سفارش کار را دارند تعاریف و ذهنیت های گوناگونی از عکاسی صنعتی و تبلیغاتی وجود دارد و من بر آن شدم تا نگاهی اجمالی بر این دو گونه عکاسی و تفاوتهای ما بین آنها بیاندازم .

عکاسی صنعتی : در میان مشتریان و کارفرمایان گویی این ذهنیت جا افتاده که هر عکسی که مثلا از یک کارخانه گرفته شود و یا هر عکسی که مثلا از یک محیط کارگاهی گرفته شود به آن عکس عکس صنعتی گفته میشود ! این در حالی است که این ذهنیت اشتباه است ، در حقیقت به هر عکسی که بتواند تمامیت یک محصول و یا یک مکان را نشان دهد و تمامی ابعاد و زوایای آن را به تصویر بکشد صنعتی گفته میشود و این بدان معناست که یک عکس صنعتی میبایست یک محصول را با تمام جزییات و بدون هیچ گونه بزرگنمایی به همراه نور پردازی معقول و درست به مخاطب خود نشان دهد . در تصویر زیر شاهد یک نمونه از عکاسی صنعتی از یک شیشه عطر هستیم ، در این عکس با نورپردازی مناسب و انتخاب زاویه دیدی مناسب مخاطب اطلاعات درستی از نمای بیرون این شیشه عطر بدست می آورد .

t42

عکاسی تبلیغاتی : در عکاسی تبلیغاتی علاوه بر نشان دادن یک محصول ، تصویر باید حاوی یک پیام نیز برای مخاطب باشد و یا زوایای انتخابی باید به گونه ای باشد تا باعث بزرگنمایی ویژگی های آن محصول و یا آن مکان شود . به طور مثال : در عکاسی همان شیشه عطر بالا اگر تصویر حاوی پیامی باشد که به ما بفهماند رایحه درون آن شیشه عطر چیست و یا به ما بفهماند که این عطر مخصوص فصل خاصی است و یا زنانه است و یا مردانه در این صورت عکس ما تبدیل به عکسی تبلیغاتی شده است . در حقیقت در عکاسی تبلیغاتی پیام یک عکس در درجه اول اهمیت قرار میگیرد . در عکس زیر نمونه ای از عکس تبلیغاتی را در خصوص شیشه عطر میبینیم که هم محصول را معرفی میکند و هم حاوی این پیام است که این عطر ، عطری زنانه است و هم با انتخاب زاویه خاص و نورپردازی باعث بزرگنمایی محصول شده است  .

t39

حال این نکته مطرح است که عموما عکسهای تبلیغاتی را میتوان در دسته عکسهای صنعتی نیز جای داد ولی عکسهای صنعتی را نمیتوان در دسته عکسهای تبلیغاتی قرار داد ، به عکس زیر توجه کنید :

t1

 

این عکس صنعتی است و یا تبلیغاتی ؟! پاسخ به این سوال سخت است ! عکسی از یک کیف چرمی در فضایی تیره که هم میتوان کیف را دید و هم تمامیت آن کاملا مشخص و واضح نیست ، از طرفی حاوی پیامی هم نیست ، در حقیقت به این نوع عکس ،  صنعتی و تبلیغاتی گفته میشود ، چرا که درست است عکس حاوی پیامی مشخص نیست ولی یک پیام واضح را بدون واسطه به چشم مخاطب انتقال میدهد و آن این است : این کیف زیبایی دارد و خاص است ، از طرفی میتوان ابعاد و کلیت کیف را نیز تسخیص داد پس صنعتی است . حال عکس زیر را بررسی میکنیم :

 

t47

عکس بالا صنعتی تبلیغاتی است  ویا صنعتی است و یا تبلیغاتی ؟! کافی است آن را بررسی کنیم ، آیا تمامیت محصول را نشان می دهد ؟ بعله تمامیت یک لنت ترمز خودرو را نشان میشد ، آیا حاوی پیامی است ؟ پیام مشخصی ندارد ! چرا که اینجا زیبایی مطرح نیست بلکه در اینجا ما شاهد عسکی زیبا هستیم و تمام زیبایی مربوط به نورپردازی و عکاسی است و میتوان گفت این عکس هم ،  صنعتی تبلیغاتی است چرا که با نورپردازی جلوه ای خاص به لنتهای ترمز داده است .

الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم.