آمار

1184893
امروزامروز708
دیروزدیروز1436
این هفتهاین هفته7367
این ماهاین ماه21746
تا کنونتا کنون1184893
آی پی شما54.198.104.202

بازاریابی ویروسی

 

بازاریابی ویروسی

 

بازاریابی ویروسی - بازار یابی دهان به دهان

بازاریابی ویروسی viral marketing به فرآیند افزایش مشتریان از طریق بازاریابی دهان‌به‌دهان گفته می شود. در این نوع از بازاریابی هنگامی‌که تبلیغاتی مشتری را جذب کند مشتری از طریق نشر این نوع از تبلیغات از طریق شبکه‌های اجتماعی برمی‌آید. با توجه به اینکه شبکه‌های اجتماعی به سمت بسترهای اینترنتی حرکت می‌کنند این پیغام‌ها سریع‌تر رشد و تکثیر می‌شوند. بازاریابی ویروسی  استراتژی‌ است که باعث می‌شود تک‌تک افراد، پیام تبلیغاتی شرکت را به دیگران منتقل کنند. این شیوه از بازاریابی، شرایط را برای افزایش آگاهی از برند و تأثیرگذاری بیشتر تبلیغات فراهم می‌کند. این استراتژی درست مثل ویروس، از شیوه‌ی تکثیر سریع برای انتشار پیام به هزاران و میلیون‌ها مخاطب استفاده می‌کند.
خارج از فضای مجازی و محیط اینترنت، بازاریابی ویروسی با عناوینی چون بازاریابی دهان به دهان، بازاریابی همهمه‌ای (BUZZ Marketing) یا بازاریابی شبکه‌‌ای شناخته می‌شود. در دنیای اینترنت، این شیوه از بازاریابی را بازاریابی ویروسی می‌نامند.
هدف از بازاریابی ویروسی به صفر رساندن هزینه تبلیغات است و ارتباطات را از سمت بازاریابی- مصرف‌کننده به سمت مصرف‌کننده- مصرف‌کننده خواهد برد

عناصر استراتژی بازاریابی ویروسی

انواع روش‏ های بازاریابی ویروسی

1- ویروسی ارزشی:

در این حالت شرکت با ارائه محصولی باکیفیت مشتری را ترغیب به معرفی محصول به دیگران می‌کند. در این نوع محصول باید چنان کیفیتی را داشته باشد که انگیزه مشتری برای تبلیغ چنین محصولی را برانگیزاند

2- ویروسی حیله ای:

در این روش افراد با معرفی محصولات به افراد دیگر پاداش دریافت می‌کنند. در این روش محصولات باید چنان کیفیتی را داشته باشند تا ارزش چنین ریسکی را داشته باشد

3- ویروسی حیاتی:

افراد می‌خواهند تا در تجربیات خود باکسانی شریک شوند که به محصولی خاص نیاز دارند. به‌طور مثال فرد الف می‌خواهد در تجربه ارائه خود در یک محصول با فرد، شریک شود

4- ویروسی مارپیچی:

در این روش افراد در تجربیاتی که از محصولات و خدمات داشتند استفاده کرده و به نشر آن می‌پردازند

5- ویروسی ناخوشایند:

در این روش افراد تجربیات ناخوشایند خود را با به اشتراک‌گذاری به یکدیگر هشدار می‌دهند.

✔️ روش‌های انتقال بازاریابی ویروسی:بازاریابی ویروسی

:Word to web

نوشتن اطلاعات در قالب وبی که اطلاعات را به ایمیل برمی‌گرداند و برای دریافت‌کنندگان ارسال می‌کند

Word to email:

ارسال پیام از طریق ایمیل مثل جوک و تصاویر و …


word of mounth:

دهان‌به‌دهان

Word of IM (Instant message (:

پیام‌هایی که به‌سرعت بین کاربران اینترنت گسترش می‌یابد مثل ایموجی و استیکرها

 

مزیت‏ های بازاریابی ویروسی چیست؟

▫️ افزایش تعداد مشتریان
▫️ رشد زیاد در زمان کم:این نوع بازاریابی مانند انتشار ویروس عمل می‌کند و با انتشار در زمان کوتاه می‌تواند افراد بیشتری را به خود جذب کرده و ترافیک وب‌سایت افزایش یابد.
▫️ کسب اعتبار: با گسترش تبلیغات شما افراد بیشتری از محصولات شما حرف بزنند و همین موضوع باعث افزایش اعتبار می‌شود.
▫️ بهتر دیده شدن: با به اشتراک‌گذاری تبلیغات افراد ایده‌های خود را بیان کرده و قاعدتاً از برند شما بیشتر صحبت کنند.
▫️ کاهش هزینه‌های تبلیغاتی:با گسترش برند تبلیغاتی شما در بین مردم باعث بهتر دیده شدن در بین افراد و درنتیجه کاهش هزینه‌های تبلیغاتی شما می‌گردد.

مشکلات بازاریابی ویروسی چیست؟

عدم کنترل نام و نشان تجاری توسط شرکت
مسیر رشد این نوع بازاریابی قابل پیش‌بینی نیست.
فقدان سنجش و اندازه‌گیری: شرکت‌ها نمی‌توانند رفتار همه کاربران رازمانی که پیامی را دریافت می‌کنند و اینکه نحوه برخورد کاربر با پیام چگونه است را بسنجند


✅ از برآیند مطالب فوق می‌توان نتیجه گرفت که برای اتخاذ شیوه بازاریابی درست شناخت دقیق از نیازهای کاربران و تحلیل رفتار می‌تواند به یافتن هر چه سریع‌تر مشتریان هدف کمک کرده و هزینه‌های بازاریابی را تا حد زیادی کاهش خواهد یافت و جذب مشتری بالایی را در کوتاه ترین زمان داشته باشید.

الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم.