آمار

1531005
امروزامروز225
دیروزدیروز734
این هفتهاین هفته1574
این ماهاین ماه17147
تا کنونتا کنون1531005
آی پی شما18.207.136.184


انواع تجارت الکترونیکی و مدل هاي کسب وکار

در دنیاي رقابتی امروز، شرکتها و سازمانهایی قادر به بقا هستند که مدل کسب و کار مناسب تري را نسبت به رقبا انتخاب نموده باشند . داشتن مدل کسب و کار و ارزیابی مداوم آن یکی از رموز برتري در رقابت است .

کسب و کار الکترونیکی

کسب و کار الکترونیک تعریف وسیعتري از تجارت الکترونیکی دارد که نه تنها شامل خرید و فروش کالاها و خدمات، بلکه همچنین شامل خدماترسانی به مشتریان، همکاري با شرکاي تجاري ، برگزاري دوره هاي آموزشی الکترونیکی، انعقاد قراردادهاي همکاري الکترونیکی درون یک سازمان میباشد.

تعریف مدلهای کسب و کار الکترونیک

تعاریف متعدد ي از مدل هاي کسب و کار الکترونیک شده است . در جدول زیر برخی از مهمترین تعار یف ارائه شده آمده است. برخی از تعاریف، بیان کننده اهدافی هستند که یک مدل کسب و کار دنبال می کند. برخی دیگر بر اجزاي اصلی مدلهاي کسب و کار و شاید به نوعی بر ارتباطات درونی این اجزاء، متمرکز شده اند. این جدول برخی از پراستفاده ترین تعاریف مدل هاي کسب و کار را نشان می دهد.

B2B

مبادلات B2B در لغت به هر گونه خرید و فروش و شراکت ، مبادلات پایاپاي و یا هر نوع معاملات صورت گرفته بین دو شرکت تجاري اطلاق می شود. عرصه تجاري B2B سریعترین رشد را در میان شاخه هاي مختلف تجارت الکترونیک داشته است .هنگامی که لازم باشد تجارت الکترونیکی در خرید و فروش هاي عمده مانند درخواست سفارش یک شرکت از تولید کنندگان ، دریافت پیش فاکتور و فاکتور خرید و نیز پرداخت صورت هزینه به آنها به کار برده شود از مدل B2B استفاده میشود.

مدلB2B جزء پرکاربردترین مدل هاي تجارت الکترونیک بعد از مدل B2C می باشد . سایت معروف bmw طراحی شده است در طراحی نرم افزاري این سایت ابزار هاي لازم جهت تبادل اطلاعات تجاري و همچنین مبادلات تجاري براي شرکت هاي مختلف صنعت خودرو با شرکت bmw طراحی شده است به طریقی که یک شرکت صنعت خودرو می تواند در زمنیه هاي اطلاعاتی و آموزشی و همچنین ثبت سفارش قطعه و دریافت آن و هر زمینه مورد نیاز با شرکت bmw ارتباط بر قرار نماید و این ارتباط اینترنتی زمینه ارتقاء کیفی سطح تولیدات شرکت ها را فراهم می نماید .

B2C

هنگامی که در انجام معاملات در تجارت الکترونیکی یک سوي معامله تولید کننده و طرف دیگر خریدار (مصرف کننده نهائی) باشد، با مدل B2C سر و کار داریم. هم اکنون تجارت میان فروشنده و خریدار از طریق اینترنت متدوالترین گونه تجارت الکترونیک است این مدل با راه اندازي سایتهایی چون آمازون آغاز شد پیشگام تجارت در این مدل جف بیزاس بود که در سال 1994 شرکت آمازون را بنا نهاد.

سایت الکترونیک Amazon یکی از مدل هاي موفق B2C را ارائه می نماید که در این سایت مشتري می تواند به راحتی محصولات مورد نیاز خود را با تنوع دائمی مشتریان به راحتی فراهم گردیده است که مشتري می تواند به عنوان یک عضو دائمی علاوه بر خرید آسان در دفعات بعدي ، اطلاعات مناسبی را از طریق پست الکترونیکی (Email) به طور منظم دریافت نماید .

مراحل راه اندازی یک تجارت B2C

١ .دامنه و ثبت آن ٢ .طراحی و ساخت سایت ٣ .اجاره فضا بر روي اینترنت (Host) ۴ .پرداخت الکترونیکی 5.تأمین امنیت سایت ۶ .بازاریابی، تبلیغ و جذب مشتري ٧ .بررسی و تحلیل کارایی سایت

C2B

تجارت مصرف کننده با فروشنده در حالیکه بازار مصرف کننده Onlineروز به روز در حال گسترش است، بسیاري از خریداران دریافته اند که شیوه انتخاب محصول بسیار گسترده و ممکن است آنان را غوطه ور سازد. چرا که وقتی مصرف کنندگان، سایت هایی را در ارتباط با فروش محصول مورد نظر خود می یابند، یافتن خود محصول در آن سایت و به دست آوردن قیمت محصول اغلب کار دشوار است.

C2C

مدل C2C یا تجارت مصرف کننده با مصرف کننده (مشتري با مشتري) این مدل همانطور که از نام آن پیداست بین دو طرف معامله که هر دو مصرف کننده نهائی هستند اتفاق می افتد. در حقیقت در این مدل انواع مزایده ها و مناقصه ها و حراجی ها بر روي وب انجام می گیرد.

مدلهاي کسب و کار دولت با فروشنده و فروشنده با دولت در این مدل ها، سازمان ها و مراکز دولتی و خصوصی در ارتباط با مراکز اقتصادي و بنگاه هاي تجاري دولتی هستند. در این ساختار، دو طرف با مراجعه به وب سایت هاي طرف قرارداد و تعامل با یکدیگر از طریق شبکه هاي رایانه اي امور بازرگانی مورد نیاز خود را انجام می دهند.

مدلهاي کسب و کار دولت با مصرف کننده و مصرف کننده با دولت در این مدل ها، ارتباط میان مردم و دولت مطرح است و این رابطه بیش از آن که ماهیتی تجاري داشته باشد، ماهیتی خدماتی دارد.

G2G

در این مدل، ارتباط متقابل میان دو یا چند سازمان دولتی و یا وزارتخانه مطرح است و مواردي چون ارتباط شهرداري با پلیس، ادارات برق و آب با شهرداري ها، نهادهاي نظامی و انتظامی با وزارتخانه ها و غیره را شامل می شود.


روش های کسب درآمد در فضای انلاین

کارمزد تراکنش (fees Transaction): شرکت به ازاي انجام هر تراکنش کارمزد دریافت می کند.

کارمزدهاي میزبانی (fees Hosting): دریافت وجه براي میزبانی برنامههاي کاربردي و تعاملات دیگران از طریق بسترهاي کسب و کار الکترونیکی بنگاه مدل هاي (ASP)

کارمزدهاي مراجعه (Fees Referral): سایت تجاري اطلاعاتی از محصولات و سرویس هاي سایت هاي دیگر را در اختیار مشتري می گذارد و زمانی که مشتري به آن سایت مراجعه می کند، مراجعه شونده به سایت معرفی کننده کارمزد می پردازد.

حق اشتراك (fees Subscription): پرداخت هاي منظم براي دسترسی به اطلاعات و سرویس هاي فراهم شده کارمزد حق امتیاز (fees License): دریافت کارمزد به ازاي فرآیندهایی که شرکت در آن داراي سهم می باشد. سیستم سفارشات Ordering Click-One شرکت آمازون از نمونه هاي این سیستم هاست. این لیسانس به بسیاري از شرکت ها واگذار شده است.

کارمزد به ازاي هر دسترسی (view-per-Pay): پرداخت کارمزد به ازاي هر بار دسترسی به اطلاعات.

کارمزدهاي عملیاتی (performance-per-Pay):دریافت کارمزد درصورت انجام کامل عملیات.

کارمزدهاي پرداخت خرد (Micropayment): دریافت کارمزدهاي داد و ستدي بسیار اندك ولی به تعداد زیاد. تبلیغات (Advertising): این امکان را به سازمان تجارت الکترونیکی شرکت می دهد که در راستاي تبلیغات براي شرکت هاي دیگر فعالیت نماید.

حمایت (Sponsorships): دریافت کارمزد به ازاي تقبل حمایت (Sponsorship) سایت هاي الکترونیکی دیگر در سازمان خود.

مدل رانسام (Model Ransom): در اختیار گذاشتن بخشی از اطلاعات به صورت رایگان و شارژ مشتري براي اطلاعات و یا دسترسی بیشتر. مثال: “ استفان کینگ“ یک بخش را به صورت رایگان در اختیار می گذارد و در صورت تمایل مشتري به خواندن همه کتاب یا بخش هاي بعدي از او کارمزد دریافت می نماید.

فروش کالاها و یا ارائه خدمات (services / goods of sale): متداولترین مدل عرضه کالاها و خدمات را در اینترنت به ازاي دریافت وجه آنها.

فروش اطلاعات مشتري (data customer of Sale): جمع آوري اطلاعات مشتري و فروش آن به دیگران. این فعالیت در اروپا ممنوع می باشد ولی در آمریکاي شمالی کاملاً متداول است

پاسخ Offline به مشتري (response customer Offline): اینترنت براي جلب مشتریان استفاده می شود و در ادامه فعالیتهاي سودآور، خارج از اینترنت و به صورت Offline انجام می شود.

کارایی و اثربخشی بیشتر در معاملات (gains effectiveness & Efficiency): بازدهی عملیات تجاري به دلیل خطاهاي کمتر، اطلاعات بیشتر و دقیقتر و ... بالا می رود.

سرویسهاي ارزش افزوده (مدل لینوکس) (services added-Value): به ازاي سرویس هاي جدید که براي کالاها و سرویس هاي رایگان در اینترنت پیشنهاد می شود، کارمزد دریافت می گردد. حضور مداوم شرکت در فضاي مجازي وب و کسب موقعیت ممتاز و فروش یا اجاره این موقعیت به سایرین.

 

برگزیده از مطالب آموزشی استاد میراحمدی

 

الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم.