کاتالوگ چیست؟ کاتالوگ به کتابچه یا دفترچه ای گفته می شود که به شرح پتانسیل های یک مجموعه می پردازد در بیشتر مواقع کاتالوگها عکس محور هستند، یعنی فضایی که توسط عکسها گرفته می شود نسبت به مقدار متنها خیلی بیشتر است این موضوع در بروشور دقیقا برعکس می باشد.
کاتالوگ ها در اندازه ها (A4-A5-A3-B4-50*35 ) و گرماژهای محتلفی(80گرم تا 350 گرم ) طراحی و چاپ می شوند.همچنین پس از چاپ خدمات پس از چاپ و جانبی بر روی آنها انجام می شود خدماتی مانند: روکش سلفون براق یا مات ، طلا کوب، برش و . . .
همچنین کاتالوگ ها در دو روش چاپ دیجیتال که معمولا برای تیراژ کم استفاده می شود و چاپ افست که برای تیراژ های 1000 عدد به بالا مورد استفاده قرار می گیرد.
مراحل طراحی و چاپ یک کاتالوگ در هنر برتر
تهیه اطلاعات اولیه و نیاز سنجی:
اطلاعاتی مانند متنها مربوط به فعالیتها و پروژه ها، و یا عکسهای مرتبط برای طراحی کاتالوگ و معمولا توسط سفارش دهنده تهیه شده و در اختیار هنر برتر قرار می گیرد.
این اطلاعات ستون اصلی کار می باشد که با کمک کارشناسان هنر برتر به شکل اتود اولیه بر روی کاغذ جانمایی می شوند. در این مرحله متون هر صفحه و عکسهای آن مشخص می شود ، همچنین تعداد صفحات کاتالوگ تا حدود زیادی پیش خواهد شد.
اصلاح اطلاعات :
با توجه به اینکه در بسیاری از موارد مشتری یا سفارش دهنده از تجربه کافی برای تهیه اطلاعات برخوردار نمی باشد لذا کارشناسان هنر برتر اطلاعات اولیه ارسالی را اصلاح خواهند کرد که شامل ویرایش متون ، ترجمه و جستجوی مجدد عکسها و در صورت نیاز عکاسی مجدد می باشد. تجربه نشان داده کاتالوگهایی که از عکسهای با کیفیت و حرفه ای برخوردار هستند از اثربخشی چند برابری بهره می برند. همان طور که قبلا اشاره شد کاتالوگها عکس محور هستند و عکسها نقش مهمی در زیبایی و اثرگذاری آنها ایفا می کنند.
بعد از تکمیل اطلاعات ، گرافیست های هنر برتر شروع به طراحی بخشهای مختلف کاتالوگ می کنند مهمترین و اساسی ترین قسمت کاتالوگ صفحات جلد و پشت جلد آن می باشند و بعد از آن تمپلت صفحات داخلی که می بایست همه و همه هماهنگ و همراستا باشند.پس از طراحی کامل ، طرح ها به تائید سفارش دهنده می رسد و برای چاپ آماده می گردند.
چاپ و نظارت بر چاپ
شروع مراحل چاپ و مراحل تکمیلی چاپ دارای حساسیت های خاص خود می باشد، کارشناس نظارت بر چاپ به تمامی این موارد دقت می کند تا هماهنگی لازم برای تمامی موارد چاپی انجام شود. همچنین کارشناس ناظر بر چاپ به نوعی پل ارتباطی بین طراح و چاپخانه می باشد. پس از چاپ مراحل تکمیلی مانند سلفون روکش های مختلف و صحافی انجام می شود.و پس از پایان این مراحل کاتالوگ های بسته بندی شده و به سفارش دهنده تحویل می شود.
طراحی کاتالوگ شرکت آبرون با گرماژ250 و سلفون مات و یو وی موضعی
طراحی و چاپ کاتالوگ شرکت به ژول و تامین صنعت
طراحی و چاپ شرکت جهان کار اصفهان(jec)
در قطع A4 و به چهار زبان فارسی، انگلیسی ، عربی و کردی تعدا صفحات داخلی 24
طراحی و چاپ کاتالوگ شرکت عایق کاوش نیاوران در قطع وزیری شامل 20 صفحه یا یو وی موضعی جلد
طراحی و چاپ کاتالوگ برنا پوست
طراحی و چاپ کاتالوگ ماکارونی پارسیلا مربوط به شرکت طلیعه درخشان پارس با طلا کوب
کلمات کلیدی:
طراحی, چاپ, کاتالوگ, بروشور, کارت ویزیت, سلفون مات, بهترین, تبلیغات, چاپخانه, برجسته, هنر برتر
خدمات پس از چاپ قابل ارائه:
ارائه انواع کاتالوگ دور گرد ، با روکشهای مختلف ، انواع فرم های طرح چرم ، یویUVموضعی
یویUVشنی، طلاکوب ، نقره کوب
کاتالوگ یا کالانما، کتابچه و یا راهنمای معرفی کلیات کالا، خدمات، امکانات و... میباشد که از طرف تولید کننده و یا ارائه دهنده به مصرف کننده و یا مشتری برای معرفی کلی کالا یا خدمات ارائه میشود.
در این راهنما بیشتر به جنبه تجاری، بازاریابی و جذب مخاطب توجه میشود (بر عکس بروشور که بیشتر به جزئیات و اطلاعات فنی و نحوه استفاده میپردازد)
در مقابل بروشور کتابچه و یا راهنمای معرفی جزئیات کالا، خدمات، امکانات و... میباشد که از طرف تولید کننده و یا ارائه دهنده به مصرف کننده و یا مشتری برای معرفی دقیق و راهنمایی در استفاده ارائه میگردد.
به طور مثال: یک کارخانه دارو سازی برای معرفی محصولات خود کاتالوگ محصولات را (معمولا با برجسته نمایی در تاثیر گذاری) برای پزشکها و داروخانهها ارسال مینماید. و همین تولید کننده بروشور هر محصول را برای معرفی نحوه استفاده، معرفی ممنوعیتهای استفاده در موارد خاص و همین طور عوارض جانبی، راههای درمان در صورت استفاده نادرست و... در بسته بندی هر محصول قرار میدهد.
در کاتالوگها عموما از تصاویر و طراحیهای جذاب جهت معرفی بهتر استفاده میشود.
در بروشورها معمولا علاوه بر تصاویر از نقشه شماتیک کالا هم استفاده میشود.
ولی معمولا به اشتباه تمامی راهنماهایی را که به صورت کتابچه و یا با کیفیت کاغذ و چاپ مناسب تهیه شده باشند را کاتالوگ مینامند و تمامی راهنماهایی را که به صورت یک برگی و یا چند لتی، که با استفاده از کاغذهای نازک تر تهیه شده باشند را بدون توجه به محتوای آن بروشور مینامند.
بعلاوه نوع دیگری از ابزار های اطلاع رسانی که از نظر ظاهر، شباهت زیادی به کاتالوگ و بروشور دارد، پَمفلت نام دارد که معمولا در کاربرد های فرهنگی، آموزشی، بهداشتی و ... و با هدف اطلاع رسانی عمومی مورد استفاده قرار می گیرد.
علیرغم مطالب فوق،هنربرتربه منظور تقسیم بندی محصولات چاپی خود و به تبع آن تهیه لیست قیمت منظم و کامل، به ناچار تقسیم بندی خاصی را از نظر ابعاد ارایه داده که دانستن آن برای هر کاربر در زمان سفارش و یا جستجو در لیست های قیمت، لازم و ضروری به نظر می رسد.
به این ترتیب که در هنربرتر به هر برگ با چاپ پشت و رو در ابعاد A3 یا B3 یا 58×21 یا 68×23 و یا 63×30 با خط تا به تعداد مورد نیاز، لفظ کاتالوگ اطلاق می شود.
گفتنی است ابعاد یاد شده، صرفاً ابعاد گسترده کاتالوگ می باشد که بسته به نحوه بخش بندی قسمت های آن و حالت های خط تا زدن می توان اشکال مختلفی از کاتالوگ را به وجود آورد.
البته چاپ کاتالوگ در سایر ابعاد و با تعداد صفحات بیشتر حتی به صورت کتابچه با صحافی منگنه یا فنر نیز مرسوم است که بسته به سفارش، قابل اجرا می باشد.
همچنین در هنربرتر به هر برگ با چاپ پشت و رو در ابعاد A4 یا B4 یا 44×14 و یا 48×16 با خط تا به تعداد مورد نیاز، لفظبروشور اطلاق می شود.
در این مورد نیز ابعاد یاد شده، صرفاً ابعاد گسترده بروشور می باشد که بسته به نحوه بخش بندی قسمت های آن و حالت های خط تا زدن می توان اشکال مختلفی از بروشور را ایجاد کرد.
آنچه باید در یک کاتالوگ خوب در نظر شود:
1- خلاصه ای از معرفی نام و عملکرد کارخانه تولیدی و شناساندن فعالیت ها در شروع مباحث کاتالوگ.
2-معرفی امتیازات و رتبه های تولید (استاندارد ـ ایزوهای موجود و….)
3- معرفی هرچه بیشتر در خصوص بهترین ساخته ها و خدمات .
4- دادن اطلاعات و راهنمایی صحیح به مخاطب به جهت مشخصات فنی ـ خدمات ارایه شده ـ قابلیت های خاص و وجه تمایز آن نسبت به تولیدات مشابه، چه در تولیدات گذشته کارخانه و یا آنچه در بازار فعلی موجود می باشد.
5- وجود تصاویر و متن نوشتاری در کاتالوگ میزان تصمیم گیری و انتخاب صحیح را برای مخاطب سهل و آسان می کند و اوست که با دیدن و خواندن موارد فوق به زمان انتخاب و تصمیم گیری خود سرعت می بخشد.
6- کاتالوگ دید مقایسه ای به وجود می آورد. بدین صورت که مخاطب از بین چند محصول معرفی شده به جهت مدل ـ کیفیت ـ کاربری ـ استحکام و از همه مهمتر هزینه برنامه ریزی شده جهت خرید و غیره، بتواند یکی را که با شرایط او سازگار است انتخاب و خریداری کند.
7- با درج آدرس ، تلفن و آدرس اینترنتی ، بتواند شناخت بیشتر را برای مخاطب فراهم کند .
از ویژگی های کاتالوگ می توان به موارد زیر اشاره کرد:
1- قابل حمل بوده و مطالعه آن در حداقل زمان امکان پذیر باشد.
2- خلاصه گویی و پرهیز از هر نوع افراط در توضیح بیشتر موارد درج شده در کاتالوگ.
3- ارتباط برقرار کردن بدون واسطه با مخاطب.
4- ترکیب تصویر با متن در جهت شناخت بیشتر مخاطب.
5- کاتالوگ ها به جهت انتقال اطلاعات و موارد ذکر شده در بالا نسبت به پوستر و تراکت فراتر و سنجیده ترعمل می کند.
6- کاتالوگ و بروشور می تواند در هر یک از سه حالت تک رنگ، دورنگ یا چهاررنگ چاپ شود.
7- محدودیتی برای بکار گیری کاغذ یا مقوا برای چاپ کاتالوگ و بروشور وجود ندارد.
8- همچنین کاتالوگ و بروشور را می توان با انواع روکش ها جلوه و جذابیت بیشتری داد.
خدمات چاپ و گرافیک :
برای استعلام قیمت با شماره09132133022 تماس حاصل فرمائید
چاپ انواع بروشور