انواع سبک های موشن گرافیک
کاملاً سه بُعدی
سبک تمام سهبُعدی در صدر لیست سبکها قرار دارد.
امروزه طراحان موشن گرافیک بر استفاده از عناصر سه بعدی در همه جا از ویدیوهای پرزنتیشن یا ارائهی محصول تا طراحی بازی تأکید دارند.
اسکرین کست:
اسکرین کست ارزان ترین نوع ساخت موشن گرافیک است که بیشترین کاربرد آن توضیح نرم افزار و فرآیند و آموزش است .
*نکته:
مهارتهای طراحی انیمیشن و موشنگرافیک سهبعدی
سالهاست که انیمیشن سهبعدی راه خود را به طراحی انیمیشن باز کرده و هرچه میگذرد، استفاده از آن بیشتر میشود.
انیمیشن سهبعدی را جز در فیلمهای سینمایی انیمیشنی، میتوانید در طراحی آرم استیشنها، طراحی تیتراژ برنامههای تلویزیون و تیزرهای معرفی محصولات ببینید.
به عنوان یک طراح انیمیشن، لازم است خود را با تغییرات این حرفه، هماهنگ و به روز کنید.
نرمافزارهای زیادی برای ساخت انیمیشن سه بعدی وجود دارد. انتخاب با شماست که کدام یک را برای یادگیری انتخاب می کنید.
خودتان را به انیمیشن دو بعدی محدود نکنید.
مهارت ساخت انیمیشن سهبعدی را یاد بگیرید تا با فرصتهای کاری بیشتری مواجه شوید.
ادغام دو بعدی و سه بعدی:
مردم دوست دارند تکنیکها و خلاقیت هنرمندان و انیماتورها را در ترکیب این دو دنبال کنند
تلفیق انیمیشن دو بعدی و سه بعدی و نیز اضافه کردن لایههای دو بعدی متحرک برخی از نمونههای آن است.
نه تنها در فیلم های تبلیغاتی با بودجه کلان بلکه در تبلیغات دیجیتالی در مقیاس کوچک نیز این سبک را میتوان مشاهده کرد.
تایپو گرافی:
تایپو گرافی جایگاه مهمی در طراحی موشن گرافیک دارد.
پروژههای بسیاری هستند که در آنها فقط از تایپو گرافی برای معرفی یک شرکت یا محصولات و خدمات آن استفاده میشود.
نوشتههای معمولی برای بیننده خستهکننده میشوند.
بنابراین شما باید از نوشتهها خلاقانهتر در پروژههای خود استفاده کنید
یکی دیگر از روشهای ساخت موشن استفاده از تایپو گرافی است.
در آن از فرایند تایپ حروف و کاراکترها توسط یک سری المانهای گرافیکی متحرک استفاده میشود..
تایپو گرافی روشی در ارتباط تصویری می باشد که با حضور صنعت چاپ در عرصه انتشار کتاب به وجود آمده است.
با اختراع چاپ، برای زیبا نمودن کلمات چاپی که خشک به نظر می رسیدند، حرکاتی در قسمت های از حروف و تاکید بر آن ایجاد می کردند.
استاپ موشن:
کی از تکنیکهای انیمیشنسازی است که در آن شیء را فریم به فریم حرکت داده و تصویر آن را توسط دوربین ضبط میکنند.
از توالی این تصاویر به نظر میرسد که شیء به خودی خود در حال حرکت است.
عروسکهایی با مفاصل متحرک یا عروسکهای ساخته شده با خمیر و یا لگو در این تکنیک کاربرد زیادی دارند.
در بسیاری از موارد به جای عروسک از اشیاء دیگری مانند انسان، وسایل خانه، گیاهان و… هم استفاده میشود.
چراکه در استاپ موشن شما از جادوی حرکت دادن به اشیاء حقیقیِ اطراف شما به جای نقاشی و کاراکترهای نرمافزاری استفاده میکنید.
یکی از روشهای تاثیرگذاری ساخت موشن همین استاپ موشن است.
فرض کنید یک شیای دارید که لحظه به لحظه از حرکات آن عکس میگیرید.
از قراردادن تمامی این تصاویر در کنار یکدیگر یک فیلم میسازید.این همان استاپ موشن است که این روزها مورد توجه افراد قرار گرفته است.
از این نوع موشن گرافی برای ساخت انواع فیلم کوتاه استفاده میشود.
فیلم آموزشی:
فیلمهای آموزشی بسیار شبیه به همان فیلمهای توضیح دهنده است که با هدف آموزش به کاربران طراحی و ساخته میشود.
با متحرکسازی شخصیتهای گرافیکی در ساخت این نوع ویدئو موشن گرافیک میتوانید آموزشهای لازم را برای استفاده از تمامی خدمات خود به کاربران و بینندگان آن ویدئو دهید.
طراحی ایزومتریک:
طراحی ایزومتریک مربوط به نمایش عناصر سه بعدی در صفحهی ۲ بعدی است.
این نوع طراحی برای جلب توجه کاربر به آبجکت های مهم تصویر، بسیار موفق عمل میکند.
انیمیشن:
به طور کلی، هم میتوان شباهتهای زیادی بین موشن گرافی با انیمیشن بیان کرد.
و هم تفاوتهای بزرگی بین آن دو یافت اما در مقیاس کلی میتوان گفت که پایه انیمیشن بر مبنای تصاویر متحرک است.
هر چند ممکن است الزاما برای انتقال یک پیام خاص ساخته نشود و بیشتر جذابیت داستانی و سرگرمی در آن مد نظر قرار گرفته باشد.
همچنین در انیمیشن پیام و محتوا را داستان روایت میکند در حالیکه موشن گرافیک کمتر روایتی داستانی دارد.
به جای داستان انتقال پیام بیشتر بر عهدهی تصاویر افکتها و رنگ میباشد.
VFX پیچیده:
امروزه افزودن جلوههای ویژهی تصویری پیچیده به یک ویدیو، توجه مخاطبان را به خود جلب کرده است.
مطمئناً همهی ما انواع صحنههای اضافه شده به یک ویدیو مانند انفجارها ، آتش سوزی و سایر انیمیشنهای این چنین غیرواقعی و ساخته شده توسط کامپیوتر را بارها مشاهده کردهایم.
واقعیت مجازی:
استفاده از ویدیو برای واقعیت مجازی در حال افزایش است. در این راستا میتوان دلیل تمرکز طراحان را بر استفاده از جلوههای سورئال با کیفیت برتر در فیلمها درک کرد.
خلاقیتی که می توان در موشن گرافیکها برای واقعیت مجازی استفاده کرد نامحدود است.
خطوط نازک:
خطوط، عملکردهای بیشماری در ویدیو دارند مانند جهت دادن ، تصمیم گیری در مورد شکلها و موارد دیگر.
امروزه تصویرسازان در تلاشند تا با استفاده از خطوط نازک، تصویری مانند یک نقاشی اصلی را ترسیم کنند که ایدهای خوب و جذاب به نظر میرسد.
مینیمالیسم جدید:
سبک آخری که در این مقاله به آن اشاره می کنیم، Minimalism جدید است که شکلی پیشرفته از مینیمالیسم است.
مشخصهی اصلی این سبک استفاده از متن های ساده و خام است. در مینیمالیسم جدید.
با افزودن بافتهای اضافه، صداهای قابل تکرار، استایل های مایع بولد و موارد دیگر، جلوههایی نو به ویدیو اضافه میکنیم
وایت بورد انیمیشن:
وایت برد انیمیشن یه سبک موشن گرافیک که در آن یک صفحه سفید وجود دارد که یک دست روی آن نقاشی میکند و معمولا به صورت سیاه و سفید و یک مفهوم را توضیح می دهد.
همه چیز رو کاربر میبیند و درگیر ماجرا می شود , سادگی رو به کاربر نشان میدهد و پیام مستقیما به کاربر میرسد.
ویدئوی زنده:
ویدیو زنده برای شرکت هایی که در تلاش هستند رابطه ای قوی و شخصی بین خود و مشتریانشان بوجود بیاورند.
این روش همه چیز با یک دوربین ضبط می شود و موثر ترین روش برای جلب اعتماد مخاطب است.
مهارت کشیدن طرح گرافیکی در موشن گرافیک
برای طراحی موشن، مهارت های طرحی گرافیکی بسیار حیاتی است.
طرحی موشن به عناصر ثابت گرافیکی با استفاده از انیمیشن جان می بخشد. داشتن مهارتهای طرح گرافیکی می تواند واقعا به عملی شدن طرح موشن شما کمک کند.
اگر شما یک فریلنسر یا آزادکار هستید، احتمالا نه تنها از شما می خواهند تا به عناصر گرافیکی جان ببخشید و آنها را متحرک سازید، بلکه از شما خواسته نمی شود تا آنها را خلق نیز کنید.
ممکن است شما در یک شرکت کار کنید که وظایف شما تنها گرفتن عناصر گرافیکی است که طراح دیگری خلق و به آنها جان بخشید.
دانستن اینکه چگونه عناصر دو بعدی را حرکت دهید چیز دیگری است اما توانایی خلق آنها برای موفقیت شما حیاتی است.
نرم افزار های موشن گرافیک
- اَفتر اِفکت After Effects
- پریمیر Premier
- اتو دِسک A u t o d e s k
- تری دی مکس ۳DS Max
- اَپل موشن Apple Motion
مزیتهای انواع سبک های موشن گرافیک:
- هزینه کم در مقایسه با سایر روشهای تولید محتوا
- جذب مخاطب بیشتر در قالب شبکههای اجتماعی
- تاثیرگذاری و ماندگاری بیشتر نسبت به سایر روشها
- انتقال بهتر پیام و محتوا آموزشی یا تبلیغاتی
- افزایش کیفیت آموزش یا تبلیغات
تبلیغات در فضای مجازی و بستر اینترنت، نه تنها به دلیل گسترش شبکههای اجتماعی تاثیر بیشتری دارد.
بلکه هزینهی کمتری را نیز به صاحبان کسبوکار تحمیل میکند.
اگر در گذشته تنها مشاغل بزرگ و صاحب نام، میتوانستند از تبلیغات استفاده کنند.
امروزه به لطف تکنولوژی و فضای مجازی، حتی کسب و کارهای کوچک نیز میتوانند برای خود تبلیغاتی زیبا و جذاب دست و پا کنند و آن را در شبکههای مجازی نشر دهند.
*نکته
تسلط بر رنگها:
شما به عنوان یک طراح یا انیماتور در تمام کارهای خود از رنگها استفاده میکنید.
بنابراین باید درک بالایی از تئوری رنگ داشته باشید و از تأثیر هر کدام از رنگها بر بیننده آگاه باشید.
قبل از انتخاب هر رنگ فکر کنید و برای انتخاب آن فلسفه داشته باشید.
باید از قبل بدانید که هر قسمت قرار است چه حسی منتقل کند تا بتوانید رنگی متناسب با آن حس را انتخاب کنید.
در زمینهی روانشناسی رنگها مطالعه کنید. به شما کمک میکند رنگها را درستتر انتخاب کنید.
مثلاً برای نشان دادن فصل زمستان از رنگهای قرمز و نارنجی استفاده نمیکنید چون میدانید که این رنگها حس فصل پاییز را به بیننده منتقل میکنند.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.