موشن گرافیک چیست ؟
موشن گرافیک بسیار به انیمیشن شبیه است با این تفاوت که انیمیشن داستانی است و به شخصیت های داستان می پردازد.
اما موشن گرافیک بیشتر به جنبه های سمبولیک تمرکز دارد و کاربرد آن در برند سازی و تبلیغات است و از اینمیشن در سینما و سرگرمی استفاده می شود.
موشن گرافی در حال حاضر یکی از پر طرفدارترین رشتههای هنر دیجیتال میباشد؛ علم استانداردی است که بصورت حرفهای در بر گیرنده نرمافزارهای مهم است.
اگر ساده بیان کنم، در گرافیک متحرک ابتدا باید یک طرح گرافیکی کامل در نرم افزارهای طراحی مانند Illustrator یا Photoshop در لایه های مجزا طراحی کرد.
و سپس از آنها در نرم افزارهایی چون After Effects یا Apple Motion استفاده کنیم تا بتوانیم آنها را در Time Line خروجی نهائی انیمیشن رندر بگیریم.
در ادامه نمونه های داخلی و خارجی از انواع موشن گرافیک را ببینیم تا بتوانیم درک درستی از موشن گرافیک داشته باشیم.
انواع موشن گرافیک
استاپ موشن:
استاپ موشن تکنیکی است که برای ساخت آن از اشیای واقعی عکاسی میشود.
در این شیوه، اشیا به صورت کم و جزئی حرکت داده میشوند و از هر حرکت عکاسی میشود.
سپس تمامی عکسها با استفاده از نرمافزارهای مخصوص، پشت سر هم قرار داده میشود تا حس حرکت را القا کند.
استاپ موشن یکی از تکنیکهای انیمیشنسازی است که در آن شیء را فریم به فریم حرکت داده و تصویر آن را توسط دوربین ضبط میکنند.
از توالی این تصاویر به نظر میرسد که شیء به خودی خود در حال حرکت است.
عروسکهایی با مفاصل متحرک یا عروسکهای ساخته شده با خمیر و یا لگو در این تکنیک کاربرد زیادی دارند.
در بسیاری از موارد به جای عروسک از اشیاء دیگری مانند انسان، وسایل خانه، گیاهان و… هم استفاده میشود.
در استاپ موشن شما از جادوی حرکت دادن به اشیاء حقیقیِ اطراف شما به جای نقاشی و کاراکترهای نرمافزاری استفاده میکنید.
در استاپ موشن اجسام اطراف شما میتوانند به روایت داستان شما کمک کنند و شما را به یک انیمیشن جذاب و خلاقانه برسانند.
استاپ موشن میتواند گوشی شما را به یکباره در فضای اتاق شما ظاهر کند و آن را به یک لپتاپ تبدیل کند.
ویدیو رئال:
نوعی ویدیو می باشد که در آن از عناصر واقعی صحنه تصویر برداری می شود .
در تصویر برداری و کارگردانی این نوع ویدیو می توان از صحنه که ممکن است یک شرکت ، کارخانه ، تولیدی و … باشد تصویر برداری کرد و هم می توان با توجه به سناریو نوشته شده از بازیگر در تیزر استفاده نمود .
ویدئوهایی هستند که در آن از فضاهای واقعی فیلمبرداری میشود و اطلاعاتی را گزارش میدهد.
در ویدیو رئال ها از طرحهای گرافیکی استفاده خاصی نمیشود و محوریت اصلی و بار انتقال پیام بر دوش فیلمبرداری، صدابرداری، صداگذاری و تدوین است.
اینفو موشن:
اینفو گرافیک از دو کلمه (Information) به معنی اطلاعات و ( Graghic ) به معنی گرافیک تشکیل شده است.
و در واقع به نمایش تصویری یا دیداری دادهها (Data)، اطلاعات (Information) و دانش (Knowledge) گفته میشود.
معمولا اینفو گرافیکها سعی میکنند تا مسائل پیچیده و ناملموس را به سادهترین شکل ممکن بیان کنند.
به طوری که قابل فهم و واضح باشد اینفو گرافها شامل شکل، نقشه، نمودار، جدول و متن هستند.
و برخی معتقدند که اینفو گرافیک نوعی نقشه مفهومی است که با آن میتوان مسائل را آسانتر از همیشه نشان داد.
پیشرفت تکنولوژی و دنیای دیجیتال باعث شده که مخاطبان به انتقال سریع مفهوم و دریافت اطلاعات در کمترین زمان ممکن بیشتر علاقمند شوند.
مخاطبان و کاربران فضای دیجیتال روزانه با حجم زیادی از اطلاعات مواجه میشوند.
و به همین دلیل دوست دارند تا بیشترین اطلاعات را در کمترین زمان ممکن به مغز منتقل کنند و از اتفاقات مختلف خبردار شوند.
همین موضوع باعث شد تا محتواهای متنی رفته رفته جای خود را به محتواهای تصویری بدهند.
محتواهای تصویری و مخصوصا ویدیویی به دلیل اینکه از متن جذابیت بیشتری دارند.
مفاهیم را راحتتر میتوانند منتقل کنند، البته این به معنای عدم جذابیت محتواهای متنی نیست ولی مخاطب امروزی تصویر را بیشتر میپسندد.
۷ نرم افزار ساخت اینفو موشن:
- فوتوشاپ (Photoshop)
- ایلاستریتور(Illustrator)
- افترافکت (After effects)
- پریمیر (Premiere)
- Cinema 4D
- Mocha AE
- Adobe Animate
انیمیشن:
انیمیشن روشی برای عکاسی از نقاشی های پی در پی، مدل ها یا حتی عروسک ها، برای ایجاد توهم حرکت در یک سکانس است.
از آنجا که چشمان ما فقط می توانند یک تصویر را برای ۱/۱۶ ثانیه حفظ کنند.
هنگامی که چندین تصویر در پشت سرهم ظاهر می شوند، مغز آنها را در یک تصویر متحرک مخلوط می کند.
سبک های مختلفی در انیمیشن وجود دارد که تکنیک های زیادی را برای رسیدن به اثر مطلوب خود به کار می گیرند .
عبارت اند از:
۱. انیمیشن سنتی انیمیشن ۲ بعدی (مبتنی بر بردار):
این نوع از انیمیشن یکی از قدیمی ترین اشکال آن در فیلم است. بعضا انیمیشن cel نامیده می شود.
همانطور که گفته شد در پویانمایی، اشیاء روی کاغذ شفاف سلولز کشیده شده است.
برای ایجاد دنباله انیمیشن، انیماتور باید هر فریم را ترسیم کند. این همانمکانیسم Flipbook است که دقیقاً در مقیاس بزرگتر ارائه می شود.
نوع سنتی اغلب انیمیشن ۲D است. علاءالدین، شیر شاه و سایر کارتون های اولیه بهترین نمونه های این امر هستند.
البته باید گفت که همه ۲D ها سنتی نیستند.
۲. انیمیشن سه بعدی نقاشی متحرک توقف حرکت:
امروزه انیمیشن سه بعدی رایج ترین نوع آن است. در این نوع از انیمشین نقاشی و تصاویر به وسیله رایانه ها طراحی و ترسیم می شوند.
در انیمیشن سه بعدی، انیماتور از یک برنامه برای جابجایی قسمت های بدن شخصیت استفاده می کند.
آنها فریم های دیجیتالی خود را زمانی تنظیم می کنند که تمام قسمت های کاراکتر در وضعیت مناسبی قرار بگیرند.
آنها این کار را برای هر فریم انجام می دهند و کامپیوتر حرکت را از هر فریم محاسبه می کند.
انیماتورها انحناها و حرکات شخصیت هایشان را در طول تنظیم می کنند و تغییر می دهند.
از داستان اسباب بازی در سال ۱۹۹۵ تا امروز به واسطه استفاده فراوان از انیمیشن سه بعدی، هر گاه نام انیمیشن آورده می شود.
تداعی کننده انیمیشن سه بعدی در ذهن همگان است.
در واقع نام انیمیشن با انیمیشن سه بعدی مترادف شده است(هرچند اینگونه نیست).
تاریخچه موشن گرافیک
تاریخچه موشن گرافیکمربوط به اوایل سال ۱۸۰۰ است.
در این سال اولین تجهیزات انیمیشن مانند کتابهای فیلیپ برای تولید حرکت از طریق طراحیهای متوالی ایجاد شدند، اما انیمیشن واقعاً تا شروع فیلمبرداری از بین نرفت.
اولین اعتبار شروع موشن گرافیک و انیمیشن را نمیتوان به هیچیک از افراد به طور خاص نسبت داد؛ زیرا که انواع مختلفی از پروژههای انیمیشن در همان زمان در حال تولید هستند.
مارسل دو شامپ، «والترروتمن و» آثار فرناندلگر همه تجربههای بزرگی در ترکیب تکنیکها و رسانهها برای فیلمهای موشن نشان میدهند.
اگرچه هیچ حرکت سازندهای در گرافیک حرکتی وجود ندارد، افراد زیادی وجود داشتند که پیشگامان این میدان بودند.
مانند Saul Bass پابلو فرو و جان وی تنی.
تاریخچه موشن گرافیک انیمیشن
جان وی تنی یکی از پدران تاریخچه موشن گرافیک و انیمیشن کامپیوتر است. در سال ۱۹۶۰، او یکی از اولین کسانی بود که از عبارت «گرافیک حرکتی» استفاده کرد.
زمانی که شرکت گرافیک متحرک را تأسیس کرد تا از طریق اختراع کامپیوتری آنالوگ خود، تصاویر متحرک رادیوی و تلویزیونی را ایجاد کند.
یکی از معروفترین آثار او، دنباله پویانمایی آلفرد هیچکاک در سال ۱۹۵۸ بود. این کار گرافیک چرخشی را از کوچک به بزرگ نشان میداد.
ارقام مهم مارسل دو شامپ
تاریخچه موشن گرافیک مربوط قرن بیستم، توسط مارسل دو شامپ تأثیر عظیمی بر هنر قرن بیست و یکم داشت؛ و به همراه پابلو پیکاسو و هنری ماتیس، به عنوان یکی از سه هنرمندانی که به تحولات انقلابی در هنر پلاستیک کمک میکردند.
شناخته میشود دو شامپ در سال ۱۹۲۶ همراه باری و مارک آلگارات یک فیلم آزمایشی به نام سینمای ضعیف فیلمبرداری کردند.
به عنوان بخشی از کارهای چرخشی سینما دو شامپ، rotoreliefs (تصاویر انیمیشنی چرخان) روی حلقههای مقوایی مسطح نقاشی شدند و روی یک دستگاه گرامافون چرخیدند.
زمانی که دیسک در حال چرخش بود، به نظر میرسید که ۳ بعدی باشد.
این فیلم متناوب را مانند چرخ نخریسی دیسک را به نمایش میگذارد.
خدمات کانون آگهی و تبلیغات هنر برتر
* ساخت تیزر ویژه اینستاگرام
* طراحی پیج اینستاگرام و سایر خدمات دیجیتال مارکتینگ
* طراحی کاتالوگ ، لوگو و ست اداری
* فیلمبرداری و ساخت کلیپ
از دیگر خدمات هنر برتر می توان به تولید کلیپ های صنعتی و موشن گرافیک هم اشاره کرد.
تلفن:۳۲۶۸۷۷۳۰ -۳۲۶۶۲۱۸۹
همراه ۰۹۳۵۴۱۳۶۰۳۰
(دارای مجوز رسمی)
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.